Saturday, August 29, 2009

Boleh ke nak warnakan rambut ek?

Hari tu Kak Mila (cousin CC) kasi bende ni :


Kak Mila : nak x ni?
Lia : Erk? nak nak!

lol laju je kan..
pastu balik rumah, CC tnyla mak, nak pakai bende ni bleh ke?
pastu mak cakap, "mak rasa, inai wane itam ngan merah je, xde warne emas ni. kalo mak, mak x pakai"

adehhh..trus tebantut hasrat nak pakai..
then, balik UNITEN, CC belek2 lagi..
tanya Adah leh ke, Adah pn x sure.
tapi CC baru teperasan ade ni :


Colour Enriched with Curcuma Longa
(kunyit)

kre wane emas tu dtg dr kunyit la kot huhu

CC teringin la nak pakai...saje gatal..nak melawa sendiri2..
CC pakai tdung, x leh pn nak tnjuk kt org hehe..
tapi still ragu2..

So CC pon wat la research then tjmpe ni :


Hukum mewarnakan rambut

SOALAN: Saya seorang remaja berusia 20-an. Saya mewarnakan rambut, kerana terikut-ikut dengan kawan. Saya merasa keliru tentang hukumnya, kerana terdapat pada pewarna itu tanda logo halal, seperti yang terdapat pada barang-barang keluaran yang dijamin bersih, tetapi sesetengah ustaz pula mengatakan haram.

Soalan saya, apa hukum mewarnakan rambut dengan warna-warna perang dan hitam. Bagaimana dengan mandi hadas bagi mereka yang memakai pewarna rambut. Apa hukum jika tujuan mewarnakan rambut itu untuk menutup uban atau supaya dikata orang usianya masih muda. Jawapan tuan sangat saya hargai. - NOR, Alor Gajah, Melaka.

Jawapan: Soalan tentang hukum mewarnakan rambut perlu dilihat dari pelbagai aspek, seperti tujuan mewarna, jenis-jenis warna dan pihak-pihak yang terlibat dengan kegiatan mewarna serta kesannya kepada diri, keluarga dan masyarakat.

Sehubungan ini ada sebuah hadis berkaitan dengan penjagaan rambut yang diriwayat Abu Dawud daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda yang membawa maksud: Sesiapa yang menyimpan rambut hendaklah ia mengemaskannya. (Miskat, 2/491). Mengemaskan rambut ertinya tidak membiarkannya kusut masai, tidak terurus, berterbangan apabila ditiup angin atau dibiar menjadi sarang tempat kutu membiak dan sebagainya.

Sebaliknya, rambut hendaklah dibersihkan setiap hari, diikat dan disapu minyak, supaya kelihatan sentiasa berseri. Bagi wanita pula hendaklah didandan atau diikat kemas, diwarnakannya jika sudah beruban dan tidak lagi diminati suaminya, tetapi hendaknya tidak dipamer kepada lelaki bukan mahramnya. Bagi wanita yang sudah lanjut usia dan tidak bersuami, tidak perlu lagi berbuat demikian, kerana tiada motif sebenar daripada pewarnaan rambutnya.

Sebahagian ulama melarang perbuatan mewarnakan rambut secara mutlak, seolah-olah warna rambut tidak boleh diubah daripada warna asalnya, namun sejauh yang diperhatikan, dalil-dalil yang dikemukakan bagi pengharaman itu tidak lengkap, atau larangan itu hanya kepada lelaki sahaja, sedangkan wanita dikecualikan, atau larangan dikhaskan kepada wanita tua yang mewarnakan rambutnya, supaya kelihatan muda dan bergaya, lalu diminati lelaki yang tertipu dengan rambut kepala yang kononnya masih hitam.

Saya berpendapat, mewarnakan rambut hukumnya harus bagi wanita yang bersuami, jika tujuannya memperlihatkan kecantikan kepada suaminya sahaja, tetapi hendaklah tidak mempamerkannya kepada umum. Amalan ini boleh dimasukkan di bawah tuntutan penjagaan rambut, sebagaimana dalam hadis di atas.

Selain itu menjaga keharmonian antara suami dan isteri sangat besar tuntutannya. Isteri tidak sia-sia, jika rambutnya yang putih itu tiba-tiba kelihatan hitam di hadapan suaminya. Bagaimanapun, wanita lebih suka memperlihatkan kecantikan dirinya kepada orang lain, bukan kepada suaminya.

Abd. Rahman ibn al-Jawzi (114-1201 M.) berpendapat, lelaki juga harus mewarnakan rambut ubannya dengan apa jua warna, termasuk hitam. Beliau menjawab hadis-hadis yang melarang mewarna rambut itu sebagai khusus kepada mereka yang bermotif untuk memelihara nafsu mudanya, sekalipun usianya sudah cukup tua, sehingga tiada tanda-tanda ingin insaf atau semangat kembali kepada cara hidup yang mengutamakan hari akhirat.

Sehubungan ini juga ada riwayat menyatakan, kaum Yahudi dan Nasara beranggapan mewarnakan rambut itu menjejaskan nilai-nilai agama dan ibadat seseorang manusia, justeru itu, kalangan agama dan paderi-paderi Yahudi dan Nasara tidak mewarnakan rambut mereka. Anggapan ini dikira suatu keterlaluan dalam agama yang tidak sesuai dengan ajaran Islam.

Baginda Rasulullah s.a.w. melarang umat Islam mencontohi Yahudi dan Nasara, sebaliknya mereka hendaklah menunjukkan cara hidup dan budaya yang berbeza dengan budaya mereka. Dalam konteks ini baginda dalam sebuah hadis riwayat Bukhari daripada Abu Hurairah r.a. bersabda yang bermaksud: Kaum Yahudi dan Nasara tidak mewarnakan rambut mereka. Warnakan rambut kamu supaya tidak menyerupai mereka.

Bagaimanapun, ulama sepakat berpendapat, mewarnakan rambut itu tidak wajib, ia hanya sunat sahaja. Sahabat-sahabat nabi yang arif tentang sunah seperti Ali ibn Abu Talib, Ubayy ibn Ka'b dan Anas ibn Malik tidak mewarnakan rambut mereka.

Saya lebih cenderung kepada pandangan Ibn al-Jawzi yang dinyatakan di atas, iaitu setiap orang harus mengenali dirinya sendiri. Jika mewarnakan rambut itu bertujuan memungkinkan dirinya bersama-sama orang muda dalam gelanggang maksiat dan memuja nafsu, pada hal usianya sudah tiba untuk kembali bertaubat dan sentiasa ke masjid, sebenarnya orang ini masih belum sedarkan diri. Uban pada hakikatnya adalah penanda bahawa usia sudah tua, perjalanan hidupnya mungkin lebih separuh usia telah berlalu.

Soalan selanjutnya, apakah jenis-jenis warna yang dibenarkan? Adakah meliputi semua warna seperti hitam dan perang atau warna-warna tertentu sahaja. Ulama berpendapat, orang tua yang rambut kepala dan janggutnya sudah beruban putih, tidak wajar lagi memilih warna hitam, kerana warna ini hanya sesuai bagi orang muda. Jika berminat, pilihlah inai bagi mewarnakannya.

Keharusan bagi orang tua, sesuai dengan sebuah hadis yang menyatakan, tetakala Abu Quhafah, iaitu bapa Abu Bakar al-Siddiq dibawa kepada nabi s.a.w. pada hari pembebasan Mekah, apabila baginda melihat rambut kepala dan janggutnya beruban putih, lalu bersabda: Warnakan rambut dan janggutnya, tetapi jangan pilih warna hitam. (Muslim: bilangan 2102). Warna hitam dilarang, kerana Abu Quhafah adalah seorang tua yang tidak lagi sesuai dengan warna itu.

Hadis ini menurut sesetengah ulama bermaksud, jika orang muda ditumbuhi uban pada kepala dan janggutnya, sedangkan ia masih pada usia yang biasanya belum lagi beruban, maka harus baginya mewarnakan rambut kepala dan janggutnya dengan apa jua warna termasuk hitam, lebih-lebih lagi jika jiwanya merasa keberatan menerima kenyataan bahawa ia beruban pada usia itu.

Hukum ini samalah dengan seorang yang cacat anggota, ia sangat malu dengan kecacatannya, maka Islam mengharuskannya memperbaiki kecacatan itu, supaya hidupnya lebih tenteram, perasaannya lebih tenang, kerana Allah tidak memberati seseorang, kecuali setakat termampu olehnya.

Sehubungan ini Imam ibn Syiba al-Zuhri menyatakan: Kami berpendapat harus memilih warna hitam, jika kulit muka seseorang itu masih belum berkedut, giginya masih belum goyang, maksud beliau ialah waktu umurnya masih muda. Antara sahabat yang berpendapat harus memilih warna hitam ialah, Sa'd ibn Abu Waqqas, Uqbah ibn' Amir, al-Hasan dan al-Husain, Jarir dan lain-lain.

Sebahagian ulama termasuk Imam Syafi'i berpendapat haram menghitamkan rambut uban, kecuali bagi tentera ketika perang. Tujuannya supaya musuh berasa takut dan keliru dengan usianya yang masih muda. Dalam sebuah hadis riwayat Abu Zarr al-Ghifari r.a. katanya: Sabda nabi s.a.w. yang bermaksud: Sebaik-baik pewarna bagi warnakan uban kamu ialah inai dan katam. Katam ialah pewarna yang diambil daripada sejenis pokok (Tirmizi: 1753. Abu Dawud: 4205). Hadis ini difahamkan warna inai hendaklah menjadi pilihan mereka yang ingin mewarnakan rambutnya.

Melihat kenyataan yang ada dalam masyarakat Islam hari ini, kalangan muda mudi Islam ada yang mewarnakan rambut mereka dengan warna perang, kerana meniru atau terpengaruh dengan orang Barat yang perang warna rambutnya. Sebahagiannya pula mewarna-warnikan rambut, kerana mengamalkan budaya punk kononnya. Fenomena ini tidak wujud pada zaman awal Islam, terutama ketika orang Barat belum dianggap sebagai bangsa yang maju di dunia.

Hukum Islam jelas dalam hal ini, iaitu melarang umatnya meniru dan menyerupai budaya dan cara hidup orang kafir. Dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Sesiapa menyerupai sesuatu kaum, maka ia tergolong dalam kumpulan mereka. Tidak syak lagi, meniru budaya asing secara membuta tuli, tanpa memikirkan faedahnya, adalah suatu amalan yang salah dan membuktikan pendewaannya kepada bangsa yang dicontohinya.

Berbalik kepada soalan tentang bahan pewarna yang bertanda logo halal yang biasanya menunjukkan bahan itu bersih dan halal diguna. Saya kurang pasti sama ada pewarna itu untuk mewarna makanan dan minuman atau untuk mewarna rambut. Sepanjang pengetahuan saya, logo halal biasanya diletak pada makanan dan minuman sahaja. Barang-barang lain seperti pakaian dan alat-alat solek tidak diletakkan tanda itu.

Kita di sini berbincang soal halal haram bukan pada makanan, kerana makanan bergantung kepada sama ada suci atau najis sesuatu bahan yang hendak dimakan, sedangkan hukum mewarna rambut tidak kena-mengena dengan sama ada suci atau najis bahan itu, tetapi pada dalil, tujuan dan motif pewarnaan itu dilakukan.

Untuk pengetahuan puan yang bertanya juga, hukum mewarna rambut ini tiada kena-mengena dengan hukum mandi hadas dan wuduk kerana hukum mandi hadas dan wuduk ialah wajib meratakan air pada anggota badan yang wajib dibasuh. Jika bahan yang diguna bagi mewarnakan rambut itu menghalang sampainya air kepada anggota yang dibasuh maka hendaklah dibuang terlebih dahulu bahan itu, terutama sebelum wuduk dan mandi hadas.

Ini bermakna bukan semua pewarna menghalang sampai air, puan dengan mudah sahaja dapat membezakan antara pewarna yang menghalang dan tidak menghalang sampai air. Bahan-bahan seperti kunyit tidak menghalang, tetapi bahan seperti cat dan cecair getah tentunya melekat dan menghalang. Seseorang yang ingin mandi hadas atau berwuduk, hendaklah mempastikan diri atau anggota wuduknya bersih daripada bahan-bahan seperti cat dan getah terlebih dahulu.


hmm.. so korang rase cane ek...CC patut pakai ke x ek?
tingin ni hehehe..:P

9 footprints here! Thanks! (◕‿◕):

WerT 29/8/09 6:31 PM  

mnx maaf la..
ngah blog walking td..singgah sinie jap..
erm..sya cdangkan x yah pkai kot..
x berbaloi..kalu inai ok lah..
btw slmat berpose...hu3

Rizdiahk Nahraf 29/8/09 7:47 PM  

Orang sokong! Color dengan niat: Ingin menggedik sendirian. haha.

nurul ashikin 29/8/09 11:08 PM  

rina, pada kita, lebih baik play safe.. sbb kalau rina dh colorkan rambut, dan rupa2nya benda tu x sah, bukan ke semua ibadah kita x diterima..? lgpn kita dpt rasa, once rina dh colorkan rambut, mesti rina rasa ragu2 nk solat & etc..

lg 1 info yg kita tahu ttg color rambut ni ialah.. kebanyakan drpd produk colour mmg bercop HALAL, tp maksud halal tu ialah dr segi ingredient nya(maksudnya takde lemak babi or etc)... TAPI, tetap x halal bg seorang muslim utk warnakan rambut dgn pewarna yg bercop halal, krn ia tetap menghalang air wudhu' drpd kena pd rambut.

kita pun penah teringin utk colorkan rambut, tp kita selalu fikir,kalau colorkan rambut, mcmane ibadah kita nk diterima sedangkan kalau kita period & mandi wajib, even mandi wajib tu sendiri pun tak sah.. jd apa maksudnya menyucikan diri drpd haid sedangkan air tu x tembus pd anggota badan kita kan..?



wallahualam.

farah aman 29/8/09 11:17 PM  

salam rina..

kite pun pernah teringin...
dan hampir pun dah nak warnakan...

tapi kite pk byk kali gak la..
yelah, sah ke tidak solat kita, sbb kita xthu sbnarnya apa yg diorang cmpurkn dalam tu kan...hehe..

last2 kita xjadi...
dan kita rasa itu lebih baik kut..
sbb baru2 ni, kite gedik la gak, inaikan kuku kita ngn inai hitam..
sebab tgk kwn kita pki cntik..
tapi kan, even tu inai, 2 ari je kita tahan(ms tu kite period) then masa nak mandi wajib, kite kikis kuku kite..huhu..

ntah,rasa cm xbest..hehe..
so kite pk, klau dulu kite colour, mesti kite da botakkan rambut kite sbb was2..

ntah la, kita share pndpt kite je :)

wallahualam...

- Gie - 30/8/09 6:16 AM  

ingt 1 je la..
klu da tmbul ragu2..
persoalan agama..sah ke x sah..

ptot ke pkai?dlm islam sndri kte kalu timbul rasa ragu2..jgn bt..

klu psl rmbut..ke kuku ke..
klu inai dgn cr nk menunjuk2..
da jd haram..
so kekalkan yang original..

sesungguhnya original tu menghalang drp amal2 kte tak smpai kepadaNya.

ni ape yg g bljr kt skola dl la..
amik syariah mmg bljr mnde2 ni lbh detail..bljr ngn ustazah bertauliah..

aa..1 lg..jgn berguru ngn tenet.. ;p
tkut..wuwuwuw..

wallahualam..

Rina Lia (◕‿◕)✿ 31/8/09 4:24 PM  

to syafiq : erm..ni bukan inai ek

to Paan : haha. sorg2 pn nak gedik kn.

to nurul ashikin, nur farahin dan Gie :
terima kasih banyak2 atas nasihat korang..
kte rase kte xpakai la haha..
actually byk da kte cari sumber tenet..
bak kate Gie xelok pcaye tenet..
xpe Gie, kte bce dr website yg leh caye je.
lpe nak ltk sumber kat post :p

kte rase bleh inai rmbut ble rmbut beruban n btjuan kerana suami..n bkan warne itam..
so skrg bkn nk tnjuk kat sape pn..
so xjdla wrne..
even gne inai..

ok settle 1 prob (prob yg dicari sendiri :p)

THANK YOU ALL!

- Gie - 31/8/09 11:54 PM  

hahaha..
tu bru btol..
nnti tggu ****** suh br rina bt :p

nurul ashikin 1/9/09 1:50 AM  

amin.. selesai probs. ******...? amin.. semoga dipanjangkan jodoh & didekatkan mana2 hubungan yang renggang.. :)

Rina Lia (◕‿◕)✿ 1/9/09 11:11 AM  

amin amin amin amin!! hehe xD

Related Posts with Thumbnails

  © Rina Stories~* at Rinastories.Blogspot. All Rights Reserved. Powered by Blogger.

Goto Top