Friday, May 16, 2014

Persediaan dan checklist sebelum pergi menunaikan Umrah

Assalammualaikum. Nampak gayanya saya semakin rajin berblogging hehe..yang masih belum rajin, tulis thesis dan online bisnes hmmppph. Ok takpe. Harini saya just nak cerita tentang persediaan kami sebelum ke Tanah Suci Madinah & Makkah. Jadi hanya lah entry ringkas sahajalah. KOT? =P

Selain dari survey dan booking pakej, kami perlu buat visa & passport juga. Ye lah bukan selalu ke over the sea jadi passport pun dah berkulat dan expired hihi. Kami buat di UTC dekat Puduraya dekat dekat stesen bas pudu. Tempat baru. Agak selesa tempatnya tapi masih ramai orang. Tapi disebabkan ada Infant & Warga emas kami dapat Kaunter Ekspress. Yay, laju lah sikit. Dekat UTC ni semua ada, nak renew IC ke, lessen ke ape ke memang ada. Nak ambil gambar passport dan Visa Umrah pun ada. Make sure pakai tudung hitam ye, kalau tak kena tukar tudung warna hitam huhu…prosedur baru passport kot.




Pengisian borang dan dokumen dokumen lain memang Mr Zauj yang uruskan. I follow aje. Lepas tu kami ke PKNS Shah Alam untuk shopping time! Beli lah Seluar dalam panjang yang berpoket. Senang nanti pakai dengan jubbah. Boleh sorok Handphone & duit dalam tu. Sebab saya dengar ramai juga penyeluk poket. Huhu dekat tanah suci pun ada yang nak mencuri ye. Alhamdulillah sepanjang kami disana tak adelah kena curi pape…pernah tecicir kasut & wang tapi tiada sapa yang ambil dan kami jumpa semula.

Selain itu, saya beli stoking berwuduk. TAPI menyesal sangat sebab bila solat, akan terbuka tau. Nampak lah sikit kaki kita. Kalau Tawaf lagi bahaya, berjalan jalan buatnya terbuka aurat tak pasal kena buat semula. Nak kata kaki saya besar, size 5 je kot…entah lah..Kalau pakai dengan kasut memang tak ada masalah. So saya rasa tak perlu kot membeli stoking begitu. Beli stoking sukan warna hitam sudah. Tebal, panjang dan tak jarang.Handsock pun belilah yang betul betul menutupi aurat. Jubah pun banyak jual disitu. Harga boleh tahan mahal tapi pilihan memang banyak.

Kami juga ke Mydin Subang Jaya. Lebih murah juga lebih lebih lagi stokin dan stongan. Baju dalam dan seluar dalam berpoket pun banyak dijual untuk lelaki dan perempuan.

Untuk persediaan diri sendiri, saya juga ada membeli beberapa helai jubbah dari kedai online dan juga di jalan tar. Mungkin untuk orang lelaki atau perempuan yang tak menyusu & mempunyai size standard (body model =P) tak perlu lah membawa banyak jubbah ke sana. Sebab di sana terdapat banyak pilihan jubbah yang cantik cantik dan murah. Tapi saya tak yakin ada banyak untuk saya sebab saya memerlukan jubbah berbutang sebab nak menyusu. Lagipun saya ni kan rendang rendang si comel =P of course lah jubbah nanti meleret.

Jangkaan saya tepat. Nasib baik saya bawak baju yang banyak. Sebab hanya sehelai jubbah je yang saya rasa cantik, tak labuh dan berbutang tengah. Lagi 3 helai saya beli ianya hanya berzip sebelah..boleh laa separa BF friendly konsepnya hehe.. Labuh ok kot. Kalau size S, muat jelah badan rendang rendang macam kita ni, eh saya je kot hehe.


Bawa 2 skirt ni dan baju baju BF Friendly hehe

Haa lagi satu, sila bawa sepasang kasut yang sangat selesa untuk berjalan jauh! Saya beli di bata sahaja. Yang ada tulis COMFIT tu. Ringan dan selesa. Dekat Madinah juga ada banyak jual kasut yang selesa dan murah, boleh lah beli untuk spare if terhilang kasut ke?.

Korang juga boleh bawa spek mata hitam kalau datang pada musim panas. Sebab silaunya MasyaAllah..tak boleh buka mata tau..sepet sepet je kalau takde spek hitam…

Eh banyak pulak saya nak cerita satu persatu. Ok, mari saya share checklist saya untuk diri sendiri dan anak.

Barang kami (saya dan Mr Zauj)

1. Telekung (kain bawa sehelai je, muka bawa 3 helai)

2. Stoking (5 pasang)

3. Stongan (2 pasang)

4. Anak tudung (3 helai)

5. Anak anak hiks

6. Toiletries

7. Ubatan termasuk lip balm, sun protection, minyak luka, plaster, panaflex (koyok) dan strepsil

8. Kasut

9. Pengetip kuku dan gunting kecil

10. Pad & panty liner

11. Baju tidur

12. Baju jalan jalan

13. Bantal leher dalam flight

14. Botol air

15. Charger handphone

16. Tudung instant – saya memilih jenis Syria

17. Keronsang

18. Tupperware (tak guna pun)

19. Spek mata

20. Uncang selipar – sebab nak masuk masjid kena bawa selipar sekali..takut hilang atau misplaced.

21. Botol spray - untuk ambil wudu'  & basuh baby bila terdesak

22. sabun dan berus baju - penting! beli sabun serbuk Daia je yang kecik kecik tu

23. hanger & hanger payung

24. tag beg - mudah nak cari beg kita..ikat dengan reben besar besar

25. monopod =P

26. dettol sanitizer 


Barang Dareesa

1. Pampers seluar

2. Biskut dan nestum (biskut, kurma dan kismis berguna untuk dia makan (leka kan dia) time kita solat di masjid)

3. Slow cooker (tak guna ponnnn..sebab makanan hotel dah mencukupi..lagipun serius tak cukup masa…masa terluang memang untuk tidur sebab letih…lagipun tak jumpa pulak pasar jual bahan mentah huhu)

4. Tupperware (berguna masa nak buat oat)

5. Plastic zip (konon nak beli sayur sayur or daging..so tak guna)

6. Botol susu (berguna sangat)

7. Pam – charge full sebab malas bawak charger (bergunaaa)

8. Mainan – buku, ball, tulistulis..BANYAK ye saya bawak tapi saya rasa tak berguna. Dia lebih suka main MINYAK TELON atau PURSE SAYA dari semua tu huhuhu…if you know what I mean hehe…

9. Iphone Dareesa– sangat bergunaa..saya pasang masa solat tapi tak bunyi..dia layan je

10. Baju tidur

11. Baju lubang if demam

12. Baju jalan – semua jenis seluar je

13. Towel besar dan kecik

14. Selimut (berguna nak lapik dalam masjid)

15. Wet tissue

16. Botol air dareesa

17. Sabun basuh botol

18. Topi

19. Stroller dan baby carrier (keduanya berguna)

20. Toiletries - beli sun protection brand Buds & losyen butter brand palmers untuk elak kulit kering

21. kasut

22. plastik extra if nak buang pampers/asing baju kotor

21. Beras (tak guna langsung)


Itu je lah checklist...memang menyesal lah bawa slow cook haha..buat berat beg je...tapi sesiapa yang betul jaga pemakanan bayi, bawak je lah ye...saya pun jaga sebenarnya tapi tu lah memang tak sempat dan rajin =p ok je kot..Dareesa makan buah pisang, epal, orange, yogurt, koko crunch, bubur nasi, sup, fries...yang disediakan di hotel...kalau takde yang sesuai, saya beri oat brand nestle tu..ok je kot...insyaAllah takde ape..bila balik semula ke Malaysia, dia kembali makan bubur nasi yang kita masak tanpa garam, dia takde pula memilih..budak kecil lagi kan..mana lah tahu merasa sangat..tapi rasanya ada je yang pandai memilih dari kecil lagi...

mungkin sekiranya anda pergi waktu musim sejuk boleh tambah pakaian tebal seperti sweater dan sebagainya. saya pergi kesana pada musim panas iaitu suhu sekitar 40 darjah celcius huhu..

oklah tu aje untuk kali ini..wassalam

KLIK SINI UNTUK MEMBACA SEMUA KISAH BERKAITAN UMRAH 2014


3 footprints here! Thanks! (◕‿◕):

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) 29/5/14 9:11 PM  

salam, ila cadang nak pg umrah bawak baby.. so jenguk sini.. sangat2 membantu entry nie .. tq ye

ruqayya 23/11/15 3:39 PM  

Masya Allah. Tq for the tips. May Allah rewards you with good deeds, Insya Allah.

Anway, kalau ada sesiapa yang mencari tudung Umrah, saya sarankan gunakan WERDA Tudung SOLAT-READY yang sangat mudah diguna pakai untuk umrah. Insya Allah tak perlu lagi nak bawa telekung banyak-banyak.

Ruqayya has just posted on..... Beli pun dapat pahala. Macamana tu?

Da 4/12/15 8:43 AM  

Assalamualaikum. Terima kasih atas perkongsian hebat Sis sangat membantu buat para ibu yg dalam kekalutan jika first time menjadi tetamu Allah bersama-sama si kecil. Moga memberi inspirasi juga bakal-bakal ibu di luar sana yg teragak-agak nak buat umrah tapi terhalang di sebabkan ada anak kecil.

Related Posts with Thumbnails

  © Rina Stories~* at Rinastories.Blogspot. All Rights Reserved. Powered by Blogger.

Goto Top