Thursday, May 15, 2014

Umrah bersama Tabung Haji Travel Pakej Topaz

Assalammualaikum semua..

Lamaaaaaanyaaaaaa tak berblogging! hampir sebulan! sebelum saya ke umrah lagi dan alhamdulillah sudah kembali dengan selamat dan hampir-hampir lupa dah pengalaman saya di sana. Biasa lah...semenjak ada anak ni, urat banyak putus hehehe!

Sumpah saya malas sangat sekarang ni. Mungkin sebab makin gemuk jadi makin malas. sobsob :(
Saya malas nak kerja..malas nak tulis thesis..malas nak uruskan bisnes online..malas nak berblogging..

Yang paling rajin ialah melayan anak saya, Zuha Dareesa yang dah berusia setahun 2 bulan hehe..comel sangat dia sekarang..makin manja..makin mengada-ngada...saya suka je..anak saya kan..kalau anak orang lain mungkin kena cubit sebab mengada sangat hahaha :p takdela. gurau je..

ok..sebelum saya penat menaip lepas tu jadi malas, baik saya start cerita sekarang...mungkin entry ini akan bersambung sambung ye..

Terdetik untuk menjadi tetamu Allah

Alhamdulillah..saya dijemput untuk menjadi tetamu Allah dalam usia yang masih muda. (27 tahun muda tak =P)..Sebenarnya sudah lama saya dan Mr Zauj berkeinginan nak menunaikan umrah..niat dipendamkan sebab duit masih belum cukup..sikit sikit kami simpan dalam tabung haji..dan berazam nak menunaikan umrah pada tahun 2014, iaitu tahun ini.

Jadi, bila masuk je tahun ni, terusss saya minta Mr Zauj survey pakej mana dan cepat-cepat book. Saya takut kalau dilengah-lengahkan, ada aje halangan. Yelah..nak membuat amalan kan, pasti musuh kita iaitu Syaitannirojimm sibuk membisikkan bisikan jahat supaya kita tak jadi...Memang saya akui bukan mudah untuk membuat keputusan walaupun niat tu dah lama...halangan pertama ialah kewangan..kami cukup dah simpanan tapi memang cukup-cukup..kalau pegi memang pokai lah terus..barang pula banyak lagi nak beli..hehe..barang apa? jangan ditanya..ada je lah benda nak beli =P Halangan kedua pula ialah kami mempunyai anak yang masih kecil...setahun 2 bulan..boleh ke nak bawa kesana...atau sanggup ke saya nak berpisah dengannya?

Survey punya survey, Mr Zauj propose dekat saya Tabung Haji Travel...Sebab utama katanya dipercayai dan terbaik...tapi saya menolak sekeras-kerasnya sebab agak mahal...Bilik untuk 2 orang hampir RM8k seorang! Uishhh macam nak pegi haji dah ni..mahal mahal..

Dalam masa yang sama, saya dengan tiba-tiba rasa nak bawa anak kami..Dareesa..sebab tak sanggup rasanya saya nak berjauhan dengan dia..tambahan pula dia masih menyusu saya...malam malam dia pasti cari saya kalau tak meraung raung...saya fikir,, nanti kalau kami berpisah macam mana tidurnya? lena ke? bagaimana pula tidur saya? confirm tak lena hehe...silap-silap demam rindu saya dibuatnya. lagipun leceh pulak nak pump kerap kerap di sana...dah la kena rajin pump, susu pula kena buang..yelah..bukan boleh bawak balik malaysia pun stok tu...tambahhh lagi..stok pada masa tu memang kurang..nak tak nak, sekiranya saya tinggalkan Dareesa, dia terpaksa minum susu formula juga...Jadi saya bersungguh nak bawak dia sekali...kemudian mungkin petunjuk dari Allah, ramai pula rakan saya yang membawa anak mereka menunaikan umrah dan juga saya berjumpa dengan kenalan blog baru yang juga berkongsi pengalamannya membawa anak ke umrah (saya akan perkenalkan dia kepada anda semua nanti). Dr Harlina pun bawa juga tau anak dia ke umrah. OK SAYA TEKAD NAK BAWA ANAK SAYA KE UMRAH! siap saya janji  saya sanggup tangguh penat lelah ketika menunaikan umrah tanpa sebarang rungutan =P akhirnya, mr zauj termakan dengan kata-kata saya hehe Yay!

Bila kami berdua dah bertekad nak bawa Dareesa sekali, jadi Mr Zauj pun memujuk saya untuk menggunakan khidmat Tabung Haji Travel kerana katanya lebih selesa dan hotel di Madinah dan Mekah sangat dekat. Lebih-lebih lagi di Mekah...hotelnya hanya 50-80m sahaja dari MasjidilHaram..
Sekarang kan, bukan mudah nak dapat hotel yang dekat...semuanya jauh belaka 600m dan ke atas...nampak dekat aje 600m, tapi percaya lah ia sangat memenatkan! dengan suasana yang berhabuk disebabkan construction sana sini, tambah musim panas terik (waktu saya pergi) memang mendugakan. Ramai yang jatuh sakit akibat dari habuk habuk construction..tapi alhamdulillah kami sekeluarga takde yang batuk ataupun sakit tekak ketika disana.

Ramai juga yang suggest untuk membawa "rakan wanita" untuk menemani saya. sebab sekarang di masjid (di Madinah & Mekah) dah asing lelaki dan wanita. Mungkin dulu boleh duduk bersama keluarga. tapi sekarang dah asing. memang berjauhan dan bersenderian kalau anda pergi suami isteri..tak boleh duduk bersama.jadi kalau saya bawa Dareesa, susah jugak tu nak handle dia sesorang di Masjid..

Oleh itu, pada mulanya mr zauj nak ajak salah seorang adik dia..tapi adik-adik lain jeles pulak haha..Kemudian, umi & abah pula nak ikut (ibu bapa mertua saya) tapi entah kenapa, tak jadi pula last minute...Di saat akhir, 2 bulan sebelum tarikh pilihan kami, Mak pula rasa nak ikut. Mak saya dah pernah ke sana 2x...abah saya pula belum pernah..Saya pun jadi excited nak ajak abah saya..dan pastinya mak saya sebab saya memerlukan "rakan wanita"..tapi malangnya duit mereka tak mencukupi..akhirnya selepas kira-kira, cukuplah saya untuk menampung separuh perbelanjaan mereka untuk ke sana. Alhamdulillah Mr Zauj juga banyak membantu dari pelbagai segi..Tanpa dirancang, akhirnya, Mak, Abah, Mr Zauj, Dareesa dan saya telah terpilih untuk menjadi TETAMU ALLAH! Syukur ya Allah..Syukur Alhamdulillah..
Saya mendoakan, dalam masa terdekat, adik-beradik ipar saya dan ibu bapa mertua saya pula dapat menjejakkan kaki ke TANAH SUCI dan waktu tu saya dan Mr Zauj dapat ikut sekali lagi, AMIN.

aiseh..panjangnya karangan saya..bersungguh pulak saya cerita satu persatu hehe...tapi sayang pulak kalau tak diceritakan..sebab ia sebahagian dari kenangan manis saya..terlalu manis aturan ALLAH..saya dapat ke tanah suci bersama orang-orang yang paling saya sayangi..alangkah baiknya andai keluarga Mr Zauj juga ada. Mesti perasaan lebih bahagia =)

Review Khidmat Tabung Haji Travel Pakej Topaz

Ok, kemudian dah 4 orang kan ikut..eh 5 orang termasuk Zuha Dareesa.
Untuk Tabung Haji Travel Pakej Topaz, 1 Bilik 4 orang, Harganya dalam RM7000 seorang. Murah lah sikit kan dari 1 Bilik 2 orang huhu...
Ada juga pakej Aqiq..murah RM1000 tak silap. tapi hotel di Mekah terletak kira-kira 600m dari MasjidilHaram.
Ada lagi pakej yang lebih UP dari Pakej Topaz hehe..boleh la anda tanya Tabung Haji Travel untuk maklumat lanjut.
Untuk Zuha Dareesa harga hanyalah RM1500...mungkin untuk kanak-kanak 12 tahun kebawah..tak pastilahh..sorry huhu..

Tapi kan, kami dapat diskaun RM100 seorang sebab pergi Matta Fair, then minta diskaun hehe...haa kalau korang beli masa Matta fair dapat lebih murah..kami dah booked dah sebelum ke matta fair tak dapatlah murah..cuma ada manager dia kat situ beri kami diskaun..syukur..jimat RM400..

Hotel kami di Madinah dan Mekah, kedua-duanya bernama MOVENPICK Hotel. 5 star katanya. Ni gambar hotel di Madinah..di Mekah pun lebih kurang cuma luas sedikit kecil


Alhamdulillah, hotelnya cukup selesa dan bersih dan lengkap. segala kemudahan ada. Heater, aircond, TV, Iron, Fridge, Thermalpot, pantry. Makanannya pula sangat sedap dan terbaik lah. Macam makan di hotel 5 star Malaysia...Buffet. Ada bahagian Sup sup, roti roti, Dessert, air, kuih, nasi putih, nasi beriyani/arab...macam macam la..ada masakan malaysia..ada masakan arab..ada je ikan goreng, udang tepung, kambing tu wajib..macam macam la..memang kenyang sangat. Dan paling penting ada juga makan untuk dareesa seperti bubur nasi, koko crunch, buah-buahan, telur goreng/rebus, roti, potato, yogurt, sup...Alhamdulillah...takdela kelaparan dia hehe..cuma segala gula, garam dan ajinamoto memang terpaksalah...huhu..nasib baik bila balik Malaysia, makan balik bubur tawar dia suka je hihi..Good Girl..

Service hotel-hotel ni pun sangat bagus..walaupun sentiasa ramai orang mereka masih menjaga kualitinya. Dan yang paling penting adalah jarak dengan masjid. di Madinah, memang turun je hotel terus masuk pagar kawasan Masjid Nabawi...Manakala di Mekah, hotel ini terletak dalam Bangunan Menara Jam..


Keluar aje menara jam ni, jalan terus 5 minit terus masuk Masjidil Haram terus nampak Kaabah =) Nak balik pula, keluar masjidil Haram, cari saja menara jam..masuk terus naik lift ke hotel. sangat mudah..memang memudahkan untuk yang bawa anak..tak perlu jalan jauh, tak perlu melalui habuk construction, tak perlu berada di bawah terik matahari dengan lama...
Kalau nak ke masjid seorang diri pun takde masalah...Mr Zauj, abah, mak dan saya sendiri pernah ke masjid seorang diri..sebab kadang-kadang saya bergilir dengan mak/Mr Zauj jaga dareesa di hotel..kadang-kadang abah rasa nak beriktikaf di masjid jadi dia kesana lebih awal..kadang-kadang kalau letih atau nak ke tandas, Mr Zauj balik dulu hotel..memang senang dan amat memudahkan..InsyaAllah tak akan sesat dengan Izin Allah..

Di bawah hotel pula, iaitu dalam menara jam ini terdapatnya Shopping mall..banyak sangat kedai-kedai branded dan juga kedai kecil-kecil jual jubah, kedai makan, fastfood, semuanya ada..farmasi ada, pasaraya pun ada..semua terletak berdekatan..ada 1 pasaraya Dawood di bahagian kiri menara jam...hampir dengan Hilton Hotel..bestt..banyak makanan arab..ada coklat sedap! Flutes namanya!




ok, selain hotelnya terbaik, Tabung Haji juga bagus dari segi pengurusan jemaah..mutawif juga sangat baik dan membantu..bas yang disediakan juga sangat selesa.




Mutawif kami orang indon tapi fasih berbahasa melayu..beliau menetap di Mekah..Hensem ehehe..tapi Mr Zauj 10kali ganda lagi hensem lah =)

Tabung Haji Travel beri juga beg besar warna hijau..besar..muat semua hasil borongan seberat 30kg hehe..Dareesa pun dapat beg, so kami bawa 5 beg =P lagi, kami dapat beg galas yang boleh tarik dan juga beg sling kecil untuk dibawa kemana-mana. Dapat telekung bagi wanita dan tshirt bagi lelaki.

Oh ye! flight yang kami naiki ialah Saudi Air..Alhamdulillah, saya dapat Bassinet untuk pergi dan balik. ini dia bassinet tu :



Hehe..untungla...dia sorang aje dapat baring baring dalam Flight 8 jam tu! best tau tempat duduk bahagian ni..sebab ruang kaki lebih luas..boleh lurus-luruskan kaki...Toilet dalam flight ni lengkap walaupun sangat kecil. mungkin susah sikit bagi mereka yang berbadan besar,,so far untuk saya ok lah..ada juga salin pampers Dareesa sebab dia macam rimas. Makanan pula 2 kali dan boleh tahan...tak selera sangat sebab letih kan..

Apa lagi ye..itu je kot untuk buat masa ni..nanti kalau ada lagi saya akan tambah di entry lain..letih pulak menulis...

overall saya tidak menyesal untuk membayar lebih. khidmat yang diberikan oleh TH Travel saya sangat puas hati..InsyaAllah ada rezeki lagi pasti saya akan menggunakan khidmat TH Travel sekali lagi dan semestinya Pakej Topaz...Bagi saya, badan perlu sihat dan tak letih baru lah kita selesa dan kusyuk dalam menunaikan ibadat...=)

Next entry saya akan cerita pengalaman saya dari hari ke hari..dan juga cabaran membawa Zuha Dareesa! =P

KLIK SINI UNTUK MEMBACA SEMUA KISAH BERKAITAN UMRAH 2014

12 footprints here! Thanks! (◕‿◕):

Unknown 16/5/14 8:11 AM  

Salam kak. Nak tanya..rm8000 seorang tu utk harga pakej keseluruhan termasuk tiket flight,penginapan,makan etc, atau just harga utk penginapan hotel shj? Thanks ye kak..

Rina Lia (◕‿◕)✿ 16/5/14 11:37 AM  

Rm8000 tu untuk pakej keseluruhan..smua dah trrmasuk..termasuk air zam zam 10 L...kita pegi bawa diri je & duit shoping je hehe..

pakej topaz :

Rm8000 seorang untuk 1 bilik 2 org
Rm7000 seorang untuk 1 bilik 4 org

Anonymous,  18/9/14 10:50 AM  

Akak pun pegi ngan th pakej yg sama nih..mmg akak seronok sgt

aliza,  18/9/14 10:53 AM  

Mase akak g..16 jun 2014...hga 7390...ank bawah 12 thn dpt diskaun 300...pakej topaz mmg berbaloi...alhamdulillah...tp yg paling best...th travel mmg jaga kebajikan jemaah umrahnye

wani 16/10/14 2:10 PM  

next time nak guna perkhidmatan TH jika saya bwa ibuayah saya kelak.bulan 6 2014,saya guna Tiram Travel.jdi hotel dlm 600m rsa lebih.agak jauh,berhabuk n panas.mmg kuor je masjid trus pecut.hehe.bg yg muda n masih gagah oklah.tp jika bwa ibuayah,better guna TH.cz dkt sgt.n pakej lawatan lain dr kami g.apa2 pun,bersyukur sgt krna dpt mnjejakkn kaki ke rumah allah..pengalamn mengajar n sgt manis ketika di sana.xsbr nak g lg.

Ayu Bunga 26/2/15 11:24 PM  

Sy pun baru kembali dr Tanah Suci menunaikan umrah pada 23.2.2015. Pakej Topaz TH travel mmg terbaik. Sy amat puas hati. Boleh la telefon norhyati jaafar di Bangunan TH Selborn Jalan Tun Razak. Sgt2 bagus melayan pelanggannya... sy bawa mak,abah dan mak mertua. Mereka semua berasa puas hati dr segi hotel,makanan,dan kemudahan kerana mereka menggunakan kerusi roda. Mutawifnya juga bagus sgt2..

anie 26/10/15 10:27 AM  

assalamualaikum... sebelum ni kami dh 2 kali me tanah suci.. 2012 ,2015.Hilton...kalau ada rezeki Feb.2016 nk bawa mak ngan abah.. kami bertiga.. mcm mana ya kalau kami nk perhidmatan mcm nie sbb mak ngan abah tak brp sihat ...

anie 26/10/15 10:29 AM  

boleh dapatkan no telefon..

anie 26/10/15 10:29 AM  

boleh dapatkan no telefon..

anie 26/10/15 10:30 AM  

assalamualaikum... sebelum ni kami dh 2 kali me tanah suci.. 2012 ,2015.Hilton...kalau ada rezeki Feb.2016 nk bawa mak ngan abah.. kami bertiga.. mcm mana ya kalau kami nk perhidmatan mcm nie sbb mak ngan abah tak brp sihat ...

Unknown 2/2/16 11:13 AM  

Alhamdulillah..info ni banyak membantu.dis 15 kak nah pergi ikut agent..hotel mekah 300m.tahun ni in shaa Allah nak ikut pakej topaz tabung haji pula..

Unknown 14/4/16 12:33 AM  

As salam... sebaik2 nya cuba cari egent umrah yang kecik2... mudah meraka jaga kebagikan jemaah... andalusia terlalu basar dan tak sepat nak jaga jemaah yang ramai... saya baru pergi barsama andalusia 30/3/2016... terlalu banyak kelemahan dalam urusan jemaah... saya nampak andalusia lebih penting kan keuntung dari amanah jemaah... banyak cerita indah khabar dari rupa... harap2 kawan2 yang minat nak tunai kan umrah rajin2 lah check egant kat gongle.. cari egant yang betul2 amanah untuk uruskan jemaah umrah...☺

Related Posts with Thumbnails

  © Rina Stories~* at Rinastories.Blogspot. All Rights Reserved. Powered by Blogger.

Goto Top