Friday, July 22, 2016

Tips melancong ke luar negara bersama anak kecil - Part 1

Assalammualaikum.

Oleh sebab harini tak ke mana, so rina nak share beberapa tips yang rina peroleh dari pengalaman rina bercuti ke luar negara bersama anak anak. Anak tak ramai pun. Baru 2 orang. Tapi boleh tahan banyak juga bercuti bersama mereka. Maklumlah dapat ibu & abah yang kaki jalan..lepas tu jenis anak melekat (sebenarnya ibu yang tak sanggup nak tinggal) hehehe. Antara tempat yang pernah kami pergi dan bawa anak bersama ialah :

1) 2014 : Umrah - Mekah & Madinah - bawa Dareesa berumur 1 tahun+

2) 2014 : Jepun - bawa Dareesa 1 tahun+

3) 2015 : Melbourne - Dareesa 2 tahun

4) 2015 : Korea - Dareesa 2 tahun+ & Deenina 5 bulan

6) 2016 : Budapest & Vienna - Dareesa 3 tahun & Deenina 1 tahun

7) 2017 : Sydney & New Zealand - Dareesa 3 tahun 7 bulan & Deenina 1 tahun 5 bulan

Dalam negara pun ada tapi malas list. Tips ni boleh juga diaplikasi untuk bercuti dalam negara. Cuma dalam negara mudah sikit since makanan halal senang, bahasa pun faham..apa apa jadi still dekat negara sendiri..inshaallah selamat.



Ok antara tips yang boleh dikongsi akan di list BUKAN mengikut kepentingan tetapi ikut suka kite hehehe

1) Sediakan at least 3 plan. Maknanya kena sentiasa bersiap sedia yang plan mungkim berubah. Mungkin sebab anak tak berapa sihat, hujan lebat, anak berak sampai tertinggal bas, anak tak mahu keluar, anak nak keluar..apa apa sahaja faktor yang boleh buat plan kita bertukar..kita kena berfikir dengan pantas..jangan mudah kecewa sebab bukan selalu dapat jalan jauh ni..rugi kalau buang masa..

2) tapi kalau tiba2 terpaksa kurangkan itinerary..kansel mana mana program, jangan bersedih lagi..simpan sedih tu bila sampai malaysia nanti haha. Sebab perjalanan jauh nak balik semula malaysia memerlukan mood yang stabil dan ibu abah yang positif hihi

3) kerjasama. Ok ini memang FIRST. kerjasama antara suami isteri sangat penting waktu bercuti. Boleh bahagikan tugas tapi rina rasa lebih baik buat je semua. Yes. Suami DAN isteri buat semua. Kalau isteri tengah mandikan anak, suami tolong masak nasi. Kalau suami tengah basuhkan berak anak, isteri siap sedia tunggu dengan pampers dan towel. Kalau suami dukung baby, isteri tolak stroller anak. Takyah tunggu disuruh pun kita rela hati buatkan. Rasanya, kalau point ni tak boleh dipraktikkan, tinggal ajelah anak, berjalan jela dua orang. Takut jadi gaduh. Penat hoi kalau sesorang je buat semua.

4) makanan anak. Memang sangat penting. Lagi penting dari makanan ibu abah. Sebab kita dewasa dah, kalau takde makanan sangat telan jela pisang sampai kenyang. Tapii kalau anak, boleh ke paksa makan pisang seharian? Haha. Macam anak rina derang memang perlukan nasi hari hari. So rina akan bawa beras siap2. Bawak sekali periuk ajaib (periuk travel beli di lazada). Selain periuk ajaib, ada juga kuali travel beli online. Untuk goreng2. Semua kecik dan mudah dibawa. Periuk ajaib masak nasi, kuali buat sup/goreng telur etc.







Selain tu antara makanan yang boleh dibawa untuk anak (makanan dewasa pikir sendiri) : minyak masak, garlic paste, ikan bilis goreng, nutella, roti, serunding, kicap abc size plg kecik, sardin, sup cendawan, biskut, milo, coklat/jajan, koko crunch, kacang3, mknn segera baby dan macam macam lagi. Jangan kecam saya ok bab makanan segera & jajan tu hanya cadangan. Ikut masing2 ok. Lepas tu boleh beli sayur2, telor, seafood di negara yang kita pergi tu. Kalau jumpa ayam halal bolehla beli tapi sure mahal & tak fresh. Untuk deenina saya bawa sekali hand blender sebab dia masih makan bubur. Jangan lupa bawa pinggan, tupperware, sudu, pisau, cawan dan lain2 pekakas yang korang rasa perlu.

Ok dah penat..nanti rina share lagi next part..

Terima kasih membaca :)

2 footprints here! Thanks! (◕‿◕):

mrs kayrul 22/7/16 10:10 PM  

Senang ada peralatan memasak..dpt jimat

Unknown 5/8/16 9:28 PM  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts with Thumbnails

  © Rina Stories~* at Rinastories.Blogspot. All Rights Reserved. Powered by Blogger.

Goto Top