Wednesday, April 03, 2013

Tips berpantang

Ditulis berdasarkan pengalaman rina berpantang anak sulung. Lepas ni nak try pantang cara lebih mudah huhu!

1) sediakan at least 10 helai kain batik. Sehari guna 2 helai. Tak perlu kerap basuh sebab tak larat.

2) baju cotton berbutang hadapan or breastfeeding friendly atleast 10 helai juga. Awal awal baby kerap menyusu so takyah nak selaj selalu.

3) maternity pad atleast 4 packs. Rina tak pakai sangat pun. Tapi kalau tak pakai nanti badan busuk je bau susu hoho

4) stoking panjang dan tebal berwarna gelap 5 psg

5) getah rambut kain yang kejap

6) kettle besar untuk rebus daun. Periuk pon boleh tapi leceh.

7) baldi besar, baru puas mandi

8) thermos simpan air panas

9) susu, susu kambing, horlicks, milo, kopi

10) biskut, roti, cereal

11) salonpas atau minyak panas hilangkan sakit bahu sebab menyusu.

12) koyok kepala (ganti pilis). Pilis berhabuk taknak guna dah..minyak kapak pun ok je kot. Tujuan nak hilang sakit kepala kn

13) losyen mustajab panas (ganti tapal badan). Habuk. Tak sesuai untuk menyusu badan.

14) masker lidah buaya yang dah siap bungkus (ganti bedak sejuk)

15) tungku air kecik untuk tuam breast.

16) tungku besar (batu sungai if boleh)+ kain buruk + tali rafia

17) botol air mineral 1 litre 2 botol untuk pastikan minum 2 litre tiap hari

18) selimut tebal dan sweater

19) pemagang ajaib untuk masak time pantang

20) maternity bra 10 helai.

21) pad slim & overnight

22) corset seluar or bengkung mia

23) vitamin or jamu tambah tenaga. Rasa nak try vitamin je lepas ni..

24) breastpump untuk buang susu jangan bagi bengkak sangat.

Ok tu je kot buat masa ni :) sekarang rina dah berpantang hari ke 34. Tak pantang sangat dh akhir akhir ni hohoh. So tak rasa tertekan sangat hehe! Rina harap next baby, rina lebih disiplin haha harapan :p

Baibaibai

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 footprints here! Thanks! (◕‿◕):

Shakina Farhan 5/4/13 11:25 AM  

rina pantang sorang2 ke dear? kina xsuke berpantang..huahua..tp tq 4 the tips..akan digunakan utk next2 baby nt..hee

Related Posts with Thumbnails

Follow by Email

✿Visitors ツ


✿NotaKaki ツ

+ Semua gambar adalah hak milik peribadi Rina.
+ Penyalahgunaan gambar akan dikenakan tindakan.
+ Plagiarism is not allowed.
+ Blog ini akan di updet hari2. (maybe :p)
+ Ok. Itu je kot buat masa ni. Thanks for visiting ya!


  © Rina Stories~* at Rinastories.Blogspot. All Rights Reserved. Powered by Blogger.

Goto Top