Friday, August 21, 2009

Marhaban Ya Ramadhan~*

Alhamdulillah..kita masih berpeluang untuk menyambut Ramadhan lagi..
still dipanjangkan umur..

Ramadhan ni adalah 1 bulan yang amattt dinanti nantikan oleh Umat Islam..

yela..time ni la setan sumer kene rantai..time nilaa dugaan paling kurang..
pastu time ni banyak pahala yang boleh kita kumpul

dan pada bulan ni juga ada 1 malam yang sangat istimewa sekali fadhilatnya..
Malam itu dinamakan Malam Lailatul Qadar. Malam al-Qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan dan amalan pada malam itu lebih baik dari 1000 bulan.

Hadoi..bedebar2 plak bila CC tulis..
rasa macam "waaa..takutnye..dapat ke x aku malam 2??
sempat ke x??"
hoho..

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

“Sesungguhnya Kami menurunkan al-Qur’an pada malam al-Qadar, tahukah engkau apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Rabb mereka (untuk mengatur) segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sehingga terbit fajar.” (al-Qadar, 97: 1-5)
Dan pada malam itu dijelaskan segala urusan yagn penuh hikmah:

“Sesungguhnya Kami menurunkan pada suatu malam yang diberkahi dan sesungguhnya Kami lah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah, (iaitu) urusan yang besar dari sisi Kami. Sesungguhnya Kami adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (ad-Dukhan, 44: 3-6)

Pendapat yang paling kuat, terjadinya Lailatul Qadar itu pada malam-malam terakhir bulan Ramadhan berdasarkan hadis ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, beliau berkata bahawa Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa Sallam beri’tikaf di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan beliau bersabda:

“Carilah Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan.” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/225) dan Muslim (1169))



Sumber : http://fiqh-sunnah.blogspot.com

Jomla sama2 kita try pegi masjid tiap2 hari..
CC pon da lama gile xg masjid..pegi pon sebab meeting
T_T
trukkan perangai huhu..
tp seriously..rindu waktu duduk asrama..
hari2 pergi masjid.
sekarang makin jauh..patutla banyak dugaan..
Allah rindu rupanya..
Allah yang Maha Penyayang
CC yang teruk. huk.

Member2 UNITEN yang bace ni, jomla g sme2.
kte buke pose kat masjid..free lak 2.
leh solat trus..
CC da tanye Gie, Mun, Naza..ramaila nak buke kat masjid.
besh2. lagi ramai lagi baik ^_^
lagipon ni la puasa terakhir kita kat UNITEN ni
sob sob..sedih lagi hhadoi.

Eh. lupelak..
sempena bulan Ramadhan ni..
CC nak minta maaf pada semua orang.
semuaaaaaaaaaaa la sape2 je..
0-0 ek

Selamat berpuasa semua~*

7 footprints here! Thanks! (◕‿◕):

Jay Chou,  21/8/09 7:21 PM  

SElamat berpuasa tu CC and everyone.

.h.o.p.e. 21/8/09 8:17 PM  

May Allah Bless Us All~
May This Ramadhan Is Better Than Before~
Saayyaang Kamu!
=)

Chokichoki 21/8/09 10:46 PM  

to Jay Chou : thanks Jay Chou!~ selamat bepose juge~

to h.o.p.e : Thanks Nina~ Aminnn..
Sayang Nina Juga~ ^_^

- Gie - 22/8/09 1:03 AM  

selamat berpuasa rina!

Chokichoki 22/8/09 9:12 AM  

samat bpose gie!~

meen 22/8/09 3:04 PM  

selamat menjalankan ibadah puasa CC.
aku menumpang keberkatan bulan ini mintak maaf klu ada salah silap k~

Chokichoki 22/8/09 4:58 PM  

to meen : ak pn minx maaf ek sgale sala silap :)

Related Posts with Thumbnails

Follow by Email

✿Visitors ツ


✿NotaKaki ツ

+ Semua gambar adalah hak milik peribadi Rina.
+ Penyalahgunaan gambar akan dikenakan tindakan.
+ Plagiarism is not allowed.
+ Blog ini akan di updet hari2. (maybe :p)
+ Ok. Itu je kot buat masa ni. Thanks for visiting ya!


  © Rina Stories~* at Rinastories.Blogspot. All Rights Reserved. Powered by Blogger.

Goto Top