Friday, September 17, 2010

Kisah mangkuk cantik, madu dan sehelai rambut

Raya Raya jugak..Muhasabah diri perlu diteruskan hehe...matang tak? matang tak? :p

Ni cerita yang rina pernah tulis di blog lama..besttt~

Pada suatu hari, Rasulullah SAW bersama-sama sahabat-sahabatnya, Abu Bakar r.a., Umar r.a., Usman r.a., dan Ali k.w., bertamu ke rumah Ali k.w. Di rumah Ali k.w. isterinya Sayidatina Fathimah r.ha., putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika mangkuk madu itu dihidangkan, sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu.

Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut).

Abu bakar r.a. berkata, "Iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".

Umar r.a. berkata, "Kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Usman r.a. berkata, "Ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan ber’amal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

‘Ali k.w. berkata, "Tetamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tetamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tetamu senang sampai kembali pulang ke rumanya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Fatimah r.ha.berkata, "Seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang berpurdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yang tak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Rasulullah SAW berkata, "Seseorang yang mendapat taufiq untuk ber’amal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, ber’amal dengan ‘amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat ‘amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Malaikat Jibril AS berkata, "Menegakkan tiang-tiang agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri, harta, dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu, dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Allah SWT berfirman, " Syurga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Muhasabah diri, lihatlah bagaimana Rasulullah SAW terus sahaja mengajak sahabatnya membuat perbandingan yang cenderung kepada mentauhidkan ALLAH, sedangkan kita lebih cenderung mencerca makanan bilamana terdapat rambut pada makanan kita.


16 footprints here! Thanks! (◕‿◕):

Najwa cik Qaseh 17/9/10 8:14 PM  

tertarik dengan perbandingan dari Fatimah r.ha.....
sangat setuju....

Al-hilmi 17/9/10 8:26 PM  

ye2..rina dah xjahat..hee..dh berubah.gud2

Iszmir Nazmi 17/9/10 9:20 PM  

salam (volume 20)

trima kasih atas perkongsian ^_^

PinQib 17/9/10 9:43 PM  

thanks for sharing riena.!!~~ camat ri mesia..

Latest entry di:

Let’s Exchange ><
Cinta Pakwe Kulit Hitam

aisyahHumaira 17/9/10 10:28 PM  

Salam kunjungan dr akak Rina...

Alhamdulillah..terbaik dr Rina
Teruskan ye dik..semua akan menjadi saksi atas apa yg kita lakukan didunia ini..

aisyahHumaira 17/9/10 10:29 PM  
This comment has been removed by the author.
Tina Farhana 17/9/10 10:45 PM  

thanks for sharing this. kata2 yg sgt bermakna ;)

misyamissyou 17/9/10 10:55 PM  

sangat2 suka firman Allah dan kata2 Usman

intanurulfateha 17/9/10 11:36 PM  

bagusnye entry ni rina :")

wanAweSome 18/9/10 1:42 AM  

marilah kite bermuhasabah diri!
:)

Kuman Chaos 18/9/10 10:27 AM  

trima kasih untuk kisah kat atas, muhasabah dipagi hari.
Kuman Latest Entry

diriku 18/9/10 2:33 PM  

nice post..kdg2 kita lupa muhasabah diri ni kan..tanx =]

Rina (◕‿◕)✿ 18/9/10 5:51 PM  

everyone : glad everyone loving it..may we learned something from the story, inshaAllah :)

Related Posts with Thumbnails

Follow by Email

✿Visitors ツ


✿NotaKaki ツ

+ Semua gambar adalah hak milik peribadi Rina.
+ Penyalahgunaan gambar akan dikenakan tindakan.
+ Plagiarism is not allowed.
+ Blog ini akan di updet hari2. (maybe :p)
+ Ok. Itu je kot buat masa ni. Thanks for visiting ya!


  © Rina Stories~* at Rinastories.Blogspot. All Rights Reserved. Powered by Blogger.

Goto Top